Pokaż wszystkie
Jak możemy wesprzeć dziecko w nauce prawidłowego odżywiania się?

Większość nawyków żywieniowych, które są kontynuowane w życiu dorosłym, kształtuje się w okresie dziecięcym i nastoletnim. Pamiętajmy, iż to właśnie rodzice w dużym stopniu wpływają na kształtowanie się nawyków żywieniowych u dzieci. Warto jest pokazać dziecku na własnym przykładzie, w jaki sposób można prawidłowo się odżywiać.

Starajmy się również przygotowywać posiłki wspólnie z dzieckiem wyjaśniając proces powstawania zbilansowanych posiłków, ich zawartość odżywczą oraz wpływ na zapewnienie organizmowi odpowiednich zasobów energetycznych i odżywczych. Wprowadzenie dziecka do wspólnego gotowania pozwoli na kształtowanie prawidłowego podejścia dziecka do odżywiania oraz przygotuje je do samodzielnego przygotowywania wartościowych i smacznych posiłków.

Zachęcajmy i wzmacniajmy jedzenie lubianych produktów w ramach grup produktów zalecanych w piramidzie Instytutu Żywności i Żywienia. Produkty nielubiane przez dziecko możemy wprowadzać w mniejszej ilości jako dodatek i składnik posiłków, w których dominuje smak lub struktura produktu preferowanego przez dziecko.

Warto zjeść przynajmniej jeden posiłek dziennie przy wspólnym stole. Rytuał wspólnego posiłku wzmacnia relacje społeczne. Starajmy się zwrócić uwagę na to, czy dziecko nie próbuje na własną rękę stosować nieracjonalnych sposobów obniżenia masy ciała. Utrzymaniu prawidłowej masy ciała i poczuciu zadowolenia z własnego wyglądu mają służyć zdrowe nawyki żywieniowe oraz aktywność fizyczna dostosowana do indywidualnych możliwości.

Zwróćmy uwagę na wykluczanie przez dziecko zalecanych grup produktów. Warto rozmawiać z dziećmi o tym, że jedzenie w sposób różnorodny, oparty na odpowiednich porcjach, jest istotne dla ich prawidłowego wzrostu i rozwoju oraz dobrego samopoczucia. Powinniśmy się stosować do zasad zdrowego żywienia, patrząc na jadłospis w sposób globalny. Nie oznacza to jednak, że od czasu do czasu nie jest możliwe zjedzenie ciasta czy czekolady.

Zdrowe nawyki żywieniowe należy kształtować stosując zasady prawidłowego żywienia. Można oceniać w sposób delikatny i konstruktywny zachowania, ale nie powinno się oceniać osoby. Warto wypowiadać swoje opinie w taki sposób, aby nie dać dziecku poczucia braku akceptacji. Niektóre uwagi, szczególnie te dotyczące wyglądu czy ilości i jakości spożywanego pożywienia, mogą zostać niewłaściwie odebrane przez nastolatków.

Zasady prawidłowego żywienia

Prawidłowe odżywianie się pozwala na zaspokojenie zapotrzebowania młodej osoby na energię oraz wszystkie niezbędne składniki odżywcze. Zarówno niedobory, jak i nadmiary składników pokarmowych mogą skutkować zachwianiem równowagi biologicznej organizmu, brakiem optymalnych warunków do utrzymania dobrego stanu zdrowia, wzrostu i rozwoju oraz sprawności fizycznej i psychicznej.

Zapotrzebowanie na energię pochodzącą z żywności oraz na poszczególne składniki odżywcze wynika z indywidualnych potrzeb organizmu. Źródłem energii dla człowieka jest energia chemiczna pozyskiwana podczas trawienia węglowodanów, tłuszczów i białek. Zapotrzebowanie energetyczne najczęściej wyraża się w kilokaloriach (kcal). Ze względu na procesy wzrostu i rozwoju organizmu zapotrzebowanie energetyczne młodych osób może być większe niż osób dorosłych. Zgodnie z normami żywienia człowieka opracowanymi przez Instytut Żywności i Żywienia chłopcy w wieku 13–15 lat o umiarkowanej aktywności fizycznej potrzebują około 3000 kcal w ciągu doby. Dziewczęta w tym samym wieku potrzebują około 2450 kcal. Chłopcy stosujący umiarkowaną aktywność fizyczną, będący w wieku 16–18 lat, potrzebują około 3400 kcal. Dziewczęta natomiast około 2500 kcal.

Codzienne dostarczanie organizmowi pożywienia w ilości równoważącej zapotrzebowanie energetyczne oraz cechującego się różnorodnością i zachowaniem odpowiednich proporcji pomiędzy poszczególnymi grupami produktów, prowadzi do zaspokojenia zapotrzebowania młodej osoby na poszczególne składniki odżywcze, takie jak białko, węglowodany, tłuszcze, witaminy i składniki mineralne. Dobrym punktem odniesienia do zobrazowania zasad prawidłowego żywienia młodych osób jest Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej Dzieci i Młodzieży stworzona przez ekspertów Instytutu Żywności i Żywienia w 2016 roku.

Czym jest Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej Dzieci i Młodzieży?

Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej to zobrazowane w przystępny sposób zasady dotyczące prawidłowego sposobu odżywiania się oraz prowadzenia aktywności fizycznej przez dzieci i młodzież w wieku 4–18 lat. Przedstawia ona grupy produktów spożywczych, które powinny być obecne w codziennym jadłospisie, oraz proporcje, które należy zachować w ich spożyciu. Im niższe piętro piramidy, tym więcej produktów z określonej grupy powinno znajdować się w codziennej diecie. Ponadto zdrowy styl życia obejmuje codzienną aktywność fizyczną dostosowaną do indywidualnych preferencji i możliwości młodej osoby.

 

 

 

Źródła:

[1] http://www.izz.waw.pl/pl/zasady-prawidowego-ywienia

[2] http://www.izz.waw.pl/pl/normy-zwienia

Opracowanie EK.

 

Sprawdź swoje BMI


Zobacz inne ankiety


Copyright © aboco.pl 2017 Wykonanie: AVANO